Menu

Balance Blog

Európában a huszonévesek 30, a harmincasok 60, és a hatvanon felüliek 80-90 százaléka (!) szenved krónikus mozgásszervi fájdalmaktól (gerincproblémák, porckopás, porckorongsérv stb.), és igen kevesen találnak tartós megoldást a panaszokra.  Égető szükség van tehát arra, hogy az egészségügy a hagyományos rápillantásos/gyógyszeres/súlyfürdős módszernél átfogóbban vizsgálja és kezelje a problémát. Egyértelmű ugyanis, hogy az általánosan elterjedt futószalag-gyógyítás, azaz a néhány perc alatt lezavart állapotfelmérés-diagnosztizálás-terápia trió önmagában bizony édeskevés a krónikus betegségek hatékony kezeléséhez. Ilyen rövid idő alatt nem állapítható meg, hogy mi a betegség kiváltó oka, enélkül pedig nem nyújthatunk oki kezelést. Ráadásul 10-15 perc arra sem elegendő, hogy a pácienst teljes körűen és érthetően tájékoztassuk betegségével, a lehetséges gyógymódokkal, illetve saját teendőivel kapcsolatban.

Ma még kevesen tudják, de létezik megoldás: a testolvasás. Bár az angol "body mapping" kifejezés magyar fordításban első hallásra szenzációhajhásznak tűnhet, a testolvasás valójában a legújabb tudományos felfedezéseken alapul, és forradalmi szerepet tölt be a krónikus mozgásszervi betegségek kezelése terén.

Az átlagembernek csupán komoly kellemetlenséget, a sportolónak azonban igazi sorscsapást jelent az Achilles-ín gyulladása és részleges vagy teljes szakadása, amely sajnos egyike a leggyakoribb sportsérüléseknek. A hosszú hónapokig tartó kényszerpihenő bizony alaposan megtépázza a teljesítményt, sőt, gyakran véget is vet a sportkarriernek. Nap mint nap megdöbbenek azon, hogy nem csak a sportolók, de gyakran még a szakemberek sem tudják (vagy csak nem árulják el?), valójában milyen könnyen megelőzhető az Achilles-ín károsodása!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) testi-lelki egészségünk megőrzése érdekében legalább 30 perc közepes intenzitású testmozgást javasol hetente 5, vagy 20 perc intenzív testmozgás heti 3 alkalommal. Ugyanakkor melyikünk ne tapasztalná saját bőrén (is), hogy a XXI. század brutál tempója mellett bizony szinte lehetetlen nap mint nap időt szakítani arra, hogy 30 percet mozogjunk?!

Kedvenc edzőtermemben gyakran szembesülök azzal, mennyi sóvár és irigykedő pillantást vált ki egy-egy rendkívül hajlékony jógázó kecses mozgása. Nem tagadom, én is szívesen legeltetem a szemem a kígyótestű jógikon, ugyanakkor mozgásterapeutaként legtöbb nőtársamnál jóval árnyaltabban vizsgálom a hajlékonysággal kapcsolatos kérdést. Nézzük meg, vajon érdemes-e, sőt, szabad-e trendet teremteni az extrém hajlékonyságból!


Forrás: Yogakula

Bevallom, kiráz a hideg a „3 dolog…”, „5 tipp…”, „10 érv…”-típusú, manapság oly divatos szalagcímektől, ugyanakkor kénytelen vagyok tudomásul venni, hogy ha az ember hallatni kívánja a hangját, muszáj haladni a korral. A trendiség jegyében következzen tehát „6 tipp” címmel egy rövidke összefoglaló, hogyan tegyünk szert relatíve gyorsan krónikus nyakproblémákra, állandósult fejfájásra, fülzúgásra és/vagy vállmerevségre.